Biography
福田進一(ギター)
1955年大阪船場に生まれる。11才より故斎藤達也(1942-2006)に師事。77年に渡仏し、アルベルト・ポンセ、オスカー・ギリアの両名教授に師事した後、81年パリ国際ギターコンクールでグランプリ優勝、さらに内外で輝かしい賞歴を重ねた。以後35年に亘り、ソロ・リサイタル、主要オーケストラとの協演、エドゥアルド・フェルナンデスとのデュオをはじめとする超一流ソリストとの共演など、福田の活動は留まることを知らない。今世紀に入り、既に世界数十カ国の主要都市に招かれ、リサイタル、マスタークラスを開催。
19世紀ギター音楽の再発見から現代音楽まで、ボーダーレスな音楽への姿勢は世界中のファンを魅了している。
演奏活動のかたわら、教育活動にも力を注ぎ、その門下から鈴木大介、村治佳織、大萩康司といったギター界の実力派スターたちを輩出。内外を問わず、続く多くの若手ギタリスト達にも強い影響を与えている。
キューバの巨匠レオ・ブローウェルから協奏曲「コンチェルト・ダ・レクイエム」を献呈され、08年にライン州立響と世界初演。続いて作曲家自身の指揮によりコルドバ管弦楽団(スペイン)と再演、さらに、11年にはサンパウロ交響楽団(ブラジル)との南米初演など世界各地で大成功を収め、フェルナンデスとの共演で、ブローウェルの2つのギターのための「旅人たちのソナタ」を世界初演。12年には、ドイツ、台湾、キューバ、カナダ、北米へツアー。13年夏には北カリフォルニアのメンドシーノ音楽祭で「アランフェス協奏曲」、武満「夢の縁へ」を演奏。14年はアリカンテ大学(スペイン)でギターマスターの客員教授、さらに14年と16年にセビリア国際ギターフェスティバルのメインゲストに招待された。
17年からウィーンフィル元コンサートマスター、ライナー・キュッヒルとの演奏活動を開始。
18年4月には全米6都市でのソロ・コンサートツアーで好評を博した。
2019年3月にはモスクワ・チャイコフスキーホールで、ロシア国立スヴェトラーノフ交響楽団と共演、8月にはブローウェルと共に台北国際ギターフェスティバルに参加。9月にはジュネーヴ、パリなどのヨーロッパ・ツアーも予定されている。
また、2019年11月公開の映画「マチネの終わりに」(監督:西谷弘、主演:福山雅治、原作:平野啓一郎)ではクラシックギター監修を務めている。
ディスコグラフィーは既に90枚を超え、近年ではスペイン音楽第2集「セビリア風幻想曲」が平成15年度第58回文化庁芸術祭賞優秀賞を受賞。07年「福田進一・アランフェス協奏曲」(日本コロムビア)、10年より近代ギター音楽の父、タレガの作品集(マイスターミュージック)を連続リリース。11年秋からは「バッハ作品集」のシリーズを開始し、19年にはチェロ組曲全曲を含む全6集を完結予定。さらに、世界レーベルNAXOSから「現代日本のギター音楽」シリーズをスタートし、18年8月には第4集がリリースされた。
17年には自伝的エッセイ「6弦上のアリア」を上梓。
平成19年度、日本の優れた音楽文化を世界に紹介した功績により「外務大臣表彰」を受賞。さらに平成23年度の芸術選奨「文部科学大臣賞」を受賞した。
上海音楽院、大阪音楽大学、広島エリザベト音楽大学、昭和音楽大学、各音大のギター科客員教授。さらに東京、アレッサンドリア、ハインスベルグ、コブレンツ、全米ギター協会など、主要国際ギターコンクールの審査員を歴任している。
Shin-ichi Fukuda possesses an astonishingly large repertoire that includes solo works, concerti, chamber music, and song accompaniments extending chronologically from Renaissance to 21st century.
Born in Osaka, Japan in 1955, Shin-ichi Fukuda started his musical studies on piano and later on classical guitar at the age of 11 under the tutelage of the late Maestro Tatsuya Saito (1942-2006). After 10 years of musical education in Japan, he moved to Europe to study at “L’Ecole Normal de la Musique” in Paris with Spanish Maestro Alberto Ponce as part of a course that included musical analysis with, Catalan Composer, Narcis Bonet who was Nadia Boulanger’s main assistant. He graduated from the school in 1978 with the premier prize and a performer’s diploma. He then traveled to Academia Chigiana in Siena to pursue further studies with Italian Maestro Oscar Ghiglia from1980-84 and graduated with the highest honor.
During his time in Europe, he won major international prizes at the 23rd Paris International Guitar Competition organized by Radio France, the 1st Carpentras International Guitar Competition (south of France), the 4th Gargnano International Guitar Competition (Italy), and the 27th Maria Canals International Music Competition (Barcelona, Spain) followed by 1981 highest honor prize in Classical Guitar world.
After 8 years of enriching musical life in Paris, he moved to Tokyo. Mr. Fukuda performs extensively in his home country and abroad including the United States where he made his debut in New York at the Merkin Concert Hall in the course of his 1992 tour. Mr. Fukuda was awarded many prizes for his outstanding performances in his home country Japan from the best prize for his recital in “Osaka Art Festival Award”, two times winner of “The Award of Work of Art” sponsored by Japanese Agency for Culture Affairs to the Muramatsu’s Newcomer Award “The Best Performer of The year”, two times winner of Shizuoka City Culture Award, Ministery of Foreign Affairs “Prize of the year”, and the 2011 Art Encouragement Prize of Music” from the Japanese government.
For more than three decades he has been giving many premieres of important guitar works, highlights of which include, All in twilight (1988) by Toru Takemitsu, Sonata (1992), and Hika in Memoriam of T. Takemitsu (1996 / dedicated to Fukuda) by Leo Brouwer, Sonata (1999 / dedicated to S. Fukuda) by Sergio Assad, Serenade (2003) by Toshio Hosokawa, El Arpa y La Sombra (2005 / dedicated to Fukuda) by L. Brouwer, and Memory of Waves (2011 / dedicated to Fukuda) by Ichiro Nodaira, among others.
His recent projects included exploration of the nineteenth-century guitar repertoire using period instruments including R.F. Lacote (1840), Guadanini II (1829), and for Romantic repertoire, Antonio de Torres (1884).
His performances of modern music and new music in a jazz-fusion idiom have resulted in changing the very concept of classical guitar music and are drawing worldwide attention to Fukuda’s outstanding musicianship, sense of rhythm and feeling for tonal coloration.
Mr. Fukuda is an enthusiastic teacher with pupils who have gone on to gain the highest honors in their careers. These include young Japanese guitarists, Akiko Saito, Kaori Muraji, Daisuke Suzuki, and Yasuji Ohagi, among many others.
A dedicated teacher, Mr. Fukuda’s teaching career spans three decades with regular master classes around the world and multiple positions including guest professor of Shanghai Conservatory (China, since September 2006), guest professor of Osaka Music College (Japan, since April 2011), guest professor of Elisabeth University of Music (Hiroshima, Japan, since April 2014), guest professor of “Alicante Guitar Master” (Alicante University, Spain, since May 2014), and guest professor of Showa Music University (Kanagawa, Japan since April 2015).
A prolific recording artist in his own right, to this day, Mr. Fukuda has released a total of 90 albums (includes CDs, LD, DVD & VIDEO) since his record debut in 1984. These encompass recordings for Japan Victor Entertainment (during 1984-1994), DENON / Japan Columbia (since 1994), Meister Music (since 2000), and finally NAXOS (since 2012).